Wat er allemaal aan vooraf gaat...

31 augustus 2017 - Siddeburen, Nederland

Hallo iedereen,
Welkom op mijn blog over mijn reis naar/op Malta.
Dit is mijn eerste blog, ik ga jullie hierin vertellen wat je allemaal moet regelen voor je naar het buitenland op stage kunt gaan.

Veel mensen denken, leuk een buitenlandse stage! Je kunt kiezen tussen allemaal landen, binnen en buiten de EU. Maar vaak heb je dan nog niet het besef wat je allemaal moet gaan regelen, voor je überhaupt naar het buitenland kan gaan voor een stage.

Ik had voor ik hier mee begon ook nooit gedacht dat het zoveel tijd zou kosten. Ik ben begonnen met regelen vanaf 3 maart tot aan nu (31 augustus) en nog is het niet allemaal klaar. Ik zal nu vertellen wat je allemaal kunt verwachten: ...

Het begon allemaal op 3 maart 2017 in de les. Een klasgenootje en ik hadden het er al eens over gehad om samen naar het buitenland te gaan om stage te lopen, het leek ons erg tof. We zijn eerst naar ons coach toe gegaan om ons voorstel te doen en vragen of wij daarvoor in aanmerking kunnen komen. Zij verwees ons naar een docente die over de buitenlandse stages gaat. We hebben haar direct een mail gestuurd, waarin wij aangaven dat we graag onze stage wilden doen op Curaçao of Malta en met de vraag of we daar een gesprek over konden hebben met z'n drieën. De dag erna hadden we al antwoord; een gesprek op 30 maart 2017. Dat wilden we natuurlijk heeel graag, spannend!

30 maart:
De dag van het gesprek was aangebroken. Om 11:00 uur zaten we met spanning te wachten op Mieke, erg benieuwd wat ze ons allemaal kon vertellen. Ze vroeg ons dingen over naar welk land we graag wilden en waarom wij dat wilden. We hadden gezegd Curaçao of Malta. Ik wilde erg graag naar Curaçao, omdat ik dat een super mooi land vind ( op foto's en filmpjes) en ze spreken er gewoon Nederlands, lekker makkelijk voor mij, want Engels is niet mijn beste vak. Maar Curaçao kostte erg veel en omdat het buiten de EU ligt moet je alles zelf betalen. Mijn klasgenootje wilde graag naar Malta, zij is wel goed in Engels. We hebben nog wat informatie gekregen over de 2 landen. Gelukkig mochten wij er thuis nog een week over nadenken wat we het liefst wilden en konden we met onze ouders overleggen. 6 April 2017 moesten we ons besluit mailen.

Ik heb alle voor- en nadelen van Curaçao en Malta op een rijtje naast elkaar gezet en er veel met mijn ouders over gepraat. Ook kende ik iemand die stage gelopen heeft op Malta, die heb ik veel dingen gevraagd. Ik was best snel overtuigd en mijn besluit stond vast: ik ga toch naar Malta. Jammer genoeg was mijn klasgenoot van gedachten veranderd en wilde ze niet meer naar het buitenland. Toen was er weer een keuze moment voor mij: of ik ga alleen naar Malta, of ik ga toch ook maar niet meer.  Maar ik wilde dit al een hele poos en als ik dan niet zou gaan, krijg ik er later zeker weten spijt van. Voor ik het wist was mijn mail al verstuurd naar Mieke, met de mededeling dat ik uiteindelijk toch voor Malta heb gekozen.

13 april:
Ik had weer een gesprek met Mieke en mijn moeder ging mee. Het werd nu echt,...
Mijn moeder was nog enthousiaster dan ik was.
Mieke heeft alle formulieren laten zien die ik moest invullen en uitgelegd hoe het precies moest. Ik moest een aanmeldingsformulier, een contract invullen en ondertekenen, een sollicitatie brief schrijven en een C.V. maken (beide in het engels).
Die zou ze versturen naar Simon ( mijn contactpersoon in Malta).

Ondertussen nog wat heen en weer gemaild over alle papieren die ingevuld moesten worden. Maar nog niks gehoord over een bevestiging. Ik wachten en wachten maar, tot dat ik op 2 juni een mailtje kreeg waarin stond dat mijn stage was bevestigd en vast stond!! Ik zou gaan stage lopen in een kinderdagverblijf op de San Anton school. Ik was natuurlijk erg benieuwd hoe dat er uit zou zien en ging het direct op internet opzoeken.

Ik vertrek op zaterdag 23 september met het vliegtuig vanaf Schiphol en blijf 10 weken op Malta. De eerste week krijg ik een hele week Engelse les ( gelukkig). Op 1 oktober gaat mijn fulltime stage in, 5 dagen per week. En om de week op vrijdag nog Engelse les.

21 juni:
Vanaf toen was mijn eerste mail contact met Simon. veel gemaild over: stageplek, verblijfplaats, formulieren, vliegtickets, data ‘s, etc... Ook moest ik een toets maken in het Engels, om te kijken op welk niveau mijn Engels is, zodat ze mij in een klas kunnen plaatsen met studenten van hetzelfde niveau. Zodra ik terug kom van stage moet ik weer een toets maken, dan kunnen ze zien of je de toets beter of slechter hebt gemaakt, na die 10 weken. Ik hoop het maar!

12 juli:
Ik heb contact gezocht met meiden van mijn school, die de opleiding onderwijsassistent doen en die ook een stage op Malta gaan doen. Op de San Anton School. Ik heb ze gemaild en een paar meiden mailden terug en we hebben nummers uitgewisseld. Zo konden we alvast over Malta praten en dingen die niet duidelijk waren met elkaar bespreken. Ik kom er nu gelukkig ook niet helemaal alleen, ik ken dan alvast 3 aardige meiden :)

18 juli:
Ik in de stress, de leraren hadden al vakantie en ik moest nog een allerlaatste handtekening hebben om mijn uitwonende beurs aan te kunnen vragen, ik had mijn ov-vergoeding, reisverzekering, annuleringsverzekering en zorgverzekering, praktijkovereenkomst en VOG allemaal al aangevraagd gelukkig. Je moet echt veeeeel regelen... pfff. Hele dag aan het mailen, bellen, whatsappen met docenten, de bank, Duo en een paar bezoekjes aan het gemeentehuis. Maar het is allemaal gelukt, school heeft een handtekening gezet (gelukkig waren er nog mensen aanwezig die dat ook mochten doen) en alles is daarmee op tijd geregeld :)

8 augustus:
Toen ging het allemaal echt heel erg snel, ik heb mijn vliegticket gekregen via de mail van Simon. Alles is nu helemaal rond en ik ben klaar met de regel-dingen!!

Vandaag, 31 augustus, heb ik alles uitgeprint en in mijn Malta map gedaan. Ook heb ik al veel leuke, vooral zomerse kleding en schoenen gekocht om daar aan te trekken op stage. De laatste benodigdheden moeten nog gekocht worden en dan ben ik klaar om op 23 september te vertrekken!

Ik weet dat dit een erg lange blog is, maar de anderen zullen iets korter worden, haha.
Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee van wat er allemaal geregeld moet worden, voordat je op een buitenlandse stage kunt gaan. Het is niet zomaar even geregeld. Maar dan hoop je er wel iets moois voor terug te krijgen ;)

Als jullie vragen hebben mogen jullie die mij natuurlijk altijd stellen.

Groetjes Lisa

1. Mieke Muilwijk:
    3 september 2017
    Tjee als je zo achter elkaar leest wat er allemaal geregeld en gedaan is, heb je een berg verzet! Gelukkig ging het in stappen. Succes met de laatste voorbereidingen. En ik lees graag hoe het met je gaat op Malta straks.
  2. Griet Holtrop:
    23 september 2017
    Inderdaad veel geregel. Dat heb je niet zo in de gaten allemaal. Ik vind het erg knap van je dat je dit doet. Heel veel succes en ik ben benieuwd naar je ervaringen.