De laatste uurtjes voor vertrek naar Nederland...

Hallo iedereen,

Dit is waarschijnlijk mijn laatste blog die ik schrijf. Want mijn avontuur op Malta is afgelopen.

Ik zal jullie vertellen hoe de laatste uurtjes gingen, voordat ik naar Nederland zou vliegen.

Ik heb op vrijdagmiddag toen ik uit stage kwam (jaahaa, ik ben tot de laatste dag naar stage geweest) mijn koffer pas ingepakt. Ik had die dagen daarvoor alles al netjes gewassen en opgevouwen. Ik was erg bang dat ik heel veel zou vergeten. Mijn koffer leek ook veel leger dan toen ik naar Malta ging. Maar omdat ik nu geen weegschaal had, kon ik mijn koffer ook niet wegen. En moest ik er maar op gokken dat mijn koffer ongeveer 20 kilo zou wegen. Ook al had ik gehoord van anderen dat ze niet zo streng zijn met het gewicht van de koffer in Malta. Maar je weet maar nooit he..

Mijn koffer was ingepakt, mijn kamer leeg en toen heb ik nog een paar uurtjes op bed een tijdschrift gelezen om bij te komen van mijn stagedag en het besef dat ik over een paar uurtjes naar huis zou gaan. Ik keek er op dat moment erg naar uit om naar huis te gaan.

Tegen half 7 zijn Sanne, Maaike en ik nog uiteten geweest. We waren op mijn aankomstdag (23 september) ook samen begonnen en uiteten geweest. Dat moesten we natuurlijk ook even afsluiten met een etentje. Het was erg gezellig en ik besefte mij op dat moment dat, dat de laatste keer eten was met de meiden. Erg jammer!

Tegen 8 uur lag ik al in mijn bed, omdat ik toch voor dat ik werd opgehaald nog even wilde gaan slapen. Alleen het lukte maar niet, ik denk dat ik in totaal maar 1,5 uur heb geslapen nog.

De wekker ging... het was 3 uur in de nacht. Mijn reis naar huis begon over een uur..
Ik heb mij klaargemaakt, kamer nog een keer extra gecheckt of alle spullen mee waren en de laatste spullen in mijn koffer gestopt. Zo dat was klaar en mijn koffer kon dicht gemaakt worden. Tegen kwart voor 4 ben ik naar beneden gegaan om mijn sleutel in te leveren en mijn borg op te halen. (Wat voelde ik mij rijk met een briefje van €100,- op zak :p) Toen ik buiten kwam, waren daar Sanne, Maaike, Gabrielle & Stefan om mij uit te zwaaien. Ik vond dat erg lief van ze!

Tegen kwart over 4 werden wij eindelijk gehaald door een busje, die ons naar het vliegveld ging brengen. Het was wel even moeilijk om afscheid te nemen van iedereen, die je daar achter moest achterlaten. Ik was daarom ook erg blij dat ik met 4 andere meiden weer terug ging reizen naar Nederland. Zodat ik niet gelijk weer helemaal alleen was.

Rond half 5 waren we al op het vliegveld en konden we gelijk al inchecken. Mijn koffer woog gewoon maar 18,3 kilo! Omdat het vliegveld erg klein is er er nauwelijks wat te doen is zijn we ook maar gelijk langs de douane gegaan en hebben we daar wat gegeten en gedronken in een restaurant. We zouden pas gaan vliegen om 7:20

Toen we eenmaal in de gate zaten, hoorden we dat het vliegtuig minimaal 1,5 uur vertraging had, omdat het TE mistig was op Schiphol, waardoor het vliegtuig niet kon landen. We waren allemaal erg teleurgesteld dat we nog zooo lang moesten wachten, we hadden al lang genoeg gewacht om ons ouders weer te zien.

Half 9 mochten we EINDELIJK boarden. Wij met de gedachten dat we dan ook gelijk konden vliegen. Maar nee hoor... uiteindelijk gingen we pas vliegen om half 10!

Aangekomen bij Schiphol hebben we daar nog een halfuur boven Schiphol rondjes gevlogen omdat hij niet kon landen. Alle vliegtuigen die naar Schiphol moesten hadden namelijk vertraging gehad.

Door naar onze koffers om die op te mogen halen, ook dat duurde nog een poos. Toen was daar het moment dat we door de deur naar onze familie mochten. 9 uren later werd ik ontvangen door mijn moeder, vader en mijn broer. Ik was erg blij dat ik ze weer kon zien. Het was wel koud in Nederland, dat was ik niet zo gewend meer. Gelukkig hadden ze een winterjas voor mij meegenomen.

Ik ben nu alweer een paar dagen thuis en heb al vaak de vraag gekregen:
Vind je het weer fijn om thuis te zijn? Zou je je weer terug naar Malta willen?

Nou het is erg dubbel. Ik ben natuurlijk erg blij om weer thuis te zijn bij mijn ouders en vrienden. Maar je bent de vrije tijd die je in Malta had nu natuurlijk wel weer kwijt. Hier moet je weer naar school, examens doen, werken en naar stage. De Nederlanders die je daar ontmoet hebt en veel tijd mee door hebt gebracht moet je weer achter je laten. Het mooie weer in Malta is hier in Nederland niet meer.

En of ik ooit weer eens terug zou gaan naar Malta?
Heel misschien over een paar jaar weer, om terug te gaan naar de plaatsen die je nu allemaal gezien hebt en hebt bezocht. Maar dat weet ik nog niet zeker.

Ik weet wel, dat als ik deze kans ooit weer zou krijgen, dat ik het met beide handen zou aannemen. Alleen dan naar een ander land. Ik zou studenten die deze kans krijgen om dit te gaan doen, het zeker aanbevelen! :)

Iedereen heel erg bedankt om mijn blogs te lezen! En als er nog vragen zijn, mag je die mij natuurlijk altijd stellen.

(foto's toegevoegd)

Liefs,

Lisa

1. Mieke Muilwijk:
    Welkom terug Lisa!
    Wat een ervaring rijker :-)
    Sterkte en succes met de overgang naar het Nederlandse Alfa leven.
    Ik ben blij dat je deze kans benut hebt en ik ben trots op jou!
  2. Ellen Veenstra:
    Mooie laatste blog!