Eerste stage week ...

9 oktober 2017 - Sliema, Malta

Hallo hier ben ik weer met een nieuwe blog!

Ik probeer eigenlijk elk weekend een blog te schrijven, maar daar ben ik dit weekend niet aan toegekomen. Heb alleen maar leuke dingen gedaan, na een drukke en minder leuke stage week. Sorry daarvoor :)

Ik zou jullie vertellen hoe mijn eerste stage week was op de San Anton School.

Het begon op maandag 2 oktober 2017. Ik moest om kwart over 7 bij de Bridge klaar staan, want ik kan elke dag met een schoolbusje naar school gebracht worden. Scheelt 1,5 uur reizen met de gewone bus. De kinderen van de San Anton school worden ook allemaal met een schoolbusje gebracht, dus ik begin eigenlijk als 'super visor' in het busje. Ik moet er voor zorgen dat de kinderen niet gaan vechten in de bus of gaan schreeuwen. (En ja jammer genoeg gebeurd dat nog al vaak)

Ik liep braaf al om half 7 naar mijn plek toe waar ik moest gaan staan, zodat ik nog even kon zoeken waar ik moest gaan staan. Ik had een getekende kaart gekregen van mijn contactpersoon hier, maarja als je iets moet vinden in een onbekend land en alles op elkaar lijkt, gaat het bij mij niet zo makkelijk met mijn slechte richtingsgevoel... Maar op de kaart leek het niet zo moeilijk te zijn. Dag ervoor was ik ook al wezen zoeken met een ander meisje. Maar zij heeft een andere opstap plek.

Maar je raad het vast al, om half 8 liep ik nog rond te zoeken naar mijn opstap plek. Ondertussen al 6 mensen gevraagd, maar die me allemaal een andere kant op stuurden. Ik heb uiteindelijk om 20 voor 8 toch Simon maar gebeld dat ik het niet kon vinden en ik maar beter met de gewone bus kon gaan. Hij was niet erg blij, maarja het busje was toch al weg en ik moest naar stage. Dat heb ik natuurlijk weer, ook nog de eerste stage dag. Ik was uiteindelijk pas om 10 uur op stage. De dag erna had ik gelukkig de juiste plek gevonden. Is echt maar 3 minuutjes lopen vanaf mijn appartement...Ik voelde mij echt dom.

Gelukkig was de leidinggevende niet boos, ze zei een paar keer 'don't worry'. Ze vroeg aan mij welke leeftijd ik graag wil. Toen liet ze mij de klassen zien waar ik komende 10 weken stage moet gaan lopen. 5 dagen in de week. Ik heb 2 groepen allebei met kinderen van 3 jaar of die bijna 3 worden. Ik ben op de ene groep van half 9 tot half 1 en op de andere groep van half 1 tot half 3.

De kinderen zijn super lief en zo leer ik ook Engels. Want hun kunnen al erg goed Engels spreken. Het is alleen meer een peuterschool dan een echt KDV.
Ze hebben allemaal een schooluniform aan. Ook daar moest ik in het begin erg aan wennen, vooral toen we buiten waren een er super veel kinderen op het schoolplein liepen met de zelfde kleren en je je eigen kinderen daartussen moet vinden.

Er zijn echt zoveel dingen anders dan in Nederland:
* Ze spreken er engels
* Ze gaan naar de nurse (schooldokter) als er iets is met het kind of het moet een schone luier. ( ga ik straks meer over vertellen)
* De leidsters zijn niet zo sociaal
* Er wordt erg geschreeuwd tegen de kinderen
* Er zijn schoonmaaksters die de hele dag alles schoon maken
* Stagiares worden er als minder persoon gezien en behandeld

Ik heb nu 8 dagen stage er op zitten. Maar tot nu toe vind ik mijn stage nog niet zo leuk. Dat komt met name door mijn collega's. Ze schreeuwen zo hard tegen de kinderen, ik ben dat absoluut niet gewend hier in Nederland. Ik vind het gewoon zo erg om te zien en te horen. Maar de kinderen daar lijken het heel erg normaal te vinden. Ik moet allemaal klusjes doen die niet leuk zijn. En er wordt veel gecommandeerd.

De schoonmakers lopen daar de hele dag rond en maken elke keer na een tafelmoment en aan het einde van de dag de lokalen schoon. Je mag alleen zelf de tafel schoonmaken. Al is de vloer super vies en je wilt het schoonmaken worden de leidsters boos ( heb ik meegemaakt, omdat ik dat gewend ben in Nederland)
Als een kind is gevallen, een schone luier nodig heeft of schone kleren dan doen de leidsters dat ook niet zelf. Ze gaan dan met de kinderen naar de Nurse. Wat ik echt super raar vond in het begin. Nu ga ik dagelijks wel 5x daarheen met een kind.

Wat hier ook erg vervelend is, is dat je niet weet hoelaat de bus of het school busje komt. Doordat het verkeer hier erg druk is, zijn ze vaak te laat. Ik sta elke dag om 10 over 7 te wachten op het busje maar tot nu toe is hij nog niet eerder geweest dan 10 voor 8. Terwijl ik er om kwart over 7 moet staan. Maar je raakt er uiteindelijk aan gewend. Net als veel andere dingen hier.

Ik hoop dat ik in deze 8 weken nog wel een leukere stage ervaring krijg. Maar ik blijf doorzetten.

Groetjess!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mieke Muilwijk:
    9 oktober 2017
    Wat dapper dat je doorzet Lisa! Want wat een groot verschil allemaal met Nederland. Het lijkt me super belangrijk dat jij je stage afwisselt met leuke dingen in het weekend om je af te leiden. En doe maar leuke dingen met de kinderen :-)
    Succes!
    Herfst groeten uit Groningen
  2. Lambrtus koops van t jagt:
    zet hem op je kan het
  3. Griet Holtrop:
    9 oktober 2017
    Ik vind je super dapper. En dat allemaal in een vreemd land. Vreemd dat de leidsters zo tegen de kinderen schreeuwen. Dat hoeven wij hier op school niet tegen de kinderen te doen. (zou ik absoluut niet willen hoor) Dan zouden de ouders direct op school komen. Trek je niet teveel aan van de leiding. Ga leuk met de kinderen om en dan komt het helemaal klaar. En in het weekend even wat leuke dingen doen. Wel aan je blog blijven werken, want dat is gezellig. Een lieve groet van mij.
  4. Ellen Veenstra:
    Hee Lisa,
    Nou wel een hele andere wereld waar je in terecht bent gekomen. Door deze stage in het buitenland kom je erachter dat er op heel verschillende manieren om gegaan wordt met kinderen. En straks weet je nog beter wat bij jou past. Blijft vooral je "lieve-zelf", daar doe je de kinderen heel veel plezier mee! Heel veel succes en we kijken uit naar jouw volgende blog, liefs van ons allemaal.
  5. Judith Veenstra:
    10 oktober 2017
    Hoi Lisa,
    Een heel andere wereld daar!
    Ik kan me voorstellen dat je je ogen uitkijkt.
    Knap dat je doorzet! Probeer te genieten van de kinderen en trek je niet teveel aan van de schreeuwers.
    Heel veel succes en ook plezier gewenst!
    Lieve groetjes
  6. Lisa Weessies:
    10 oktober 2017
    Bedankt allemaal! :)
  7. Gerrit Doldersum:
    11 oktober 2017
    Lisa, ik weet dat je bescheiden en rustig bent. Ik kan alleen maar zeggen meid ga door en laat ze zien wie je bent. Heel veel succes en liefde.