Peuterspeelzaal op z'n Maltees

20 november 2017 - Sliema, Malta

Hello,

Het is nu alweer bijna een maand geleden dat ik een blog heb geschreven.
Er is namelijk in die tussen tijd niet veel bijzonders gebeurd waarover ik kon schrijven. Daarom wordt dit een blog over mijn dagelijkse stage routine. Ik hoop dat jullie dan zo een beetje het idee krijgen hoe zo'n dag gaat.

Mijn wekker gaat 's morgens om 6:30, ik ga mij klaar maken om, om 7:15 op de brug te staan waar the Van (het schoolbusje) mij komt halen voor een dag stage. Gelukkig is de brug vlakbij mijn appartement. Hier in Malta komt altijd iedereen te laat, dus ook the Van. Meestal tegen 7:45 komt hij er aan en zitten er al een paar kinderen in. Dan moeten we nog een paar kinderen halen en gaan we door naar school. (Mijn stage zit in een school)

Tegen 8:20 ben ik meestal op school en ga ik naar mijn groep toe. Stage begint officieel om 8:30. Ik heb twee collega's, een peuterjuf en een assistent. De assistent is er vaak eerst nog niet omdat, ze kinderen bij de gearriveerde busjes opwacht en naar de klassen brengt. Ik begin dan alvast met de stoelen bij de tafel te zetten en andere dingen klaar te zetten en de kinderen helpen, die binnen komen. De andere kinderen kijken dan eerst een paar filmpjes.

Tegen ongeveer 8:40 beginnen ze de dag. De juf gaat eerst de goodmorning song met de kinderen zingen en bidden. Dan mogen de kinderen vertellen wat ze de dag ervoor gedaan hebben. Dit doet ze doormidden van een bal, het kind dat de bal in handen heeft, heeft het woord en dan is het de bedoeling dat de andere kinderen luisteren . Zo gaat de bal de hele kring rond, zodat iedereen aan de beurt komt. Dan legt ze uit wat de planning is voor de dag. Vervolgens gaan ze samen kijken naar wat voor dag het is, welke maand en welke  datum.

Dan is het tijd voor breakfast! Ja je leest het goed, de kinderen ontbijten met z'n allen. De leidsters en ik ontbijten gewoon thuis. Ze nemen zelf hun eten en drinken mee. Ze eten als ontbijt: crackers, yoghurt, fruit, cornflakes en museli repen. Ze mogen geen brood als ontbijt. En hebben vaak van die knijppakjes met fruitdrink of water.
Als ze klaar zijn, mogen ze gewoon van tafel, ze hoeven niet te wachten tot de andere kinderen klaar zijn. Als iedereen klaar is gaan ze activiteiten met ze doen en vrij spelen. Tegen 10:30 zetten ze een liedje op dat over opruimen gaat en alle kinderen ruimen heel keurig alles op. (Zonder tegen stribbelen ).

Het is tijd voor buiten spelen, ze moeten netjes achter elkaar in een rechte lijn naar buiten lopen. Ze mogen ook alleen maar op 'the red playground' komen. Na een half uur moeten ze hun allemaal verzamelen om weer in een rij te gaan staan, zodat ze naar binnen kunnen. Als ze in de rij staan, eerst nog zingen en bidden voor God.

Eenmaal binnen, eerst hun handen wassen en dan lunchen. Als lunch eten ze: pizza, pasta, rijst, kipnuggets, fruit, groente, brood, enz.. en drinken is het zelfde als bij het ontbijt. Het verbaasd mij elke keer weer hoe zo'n grote lunchbox ze mee hebben en met wat voor eten wel niet allemaal. Lijkt mij ook wel wat :p

Na de lunch mogen ze vrij spelen. Om 12:15 worden er kinderen gehaald door hun ouders. Ze doen hier niet aan overdrachten. Het is halen en wegwezen, de ouders komen ook niet binnen. Er zijn dan nog 5 kinderen over die blijven tot het einde van de dag.
Die kinderen gaan eerst nog eten en dan mogen ze vrij spelen tot 14:30.
Ik ben dan ook vrij en ga dan ook weer met the Van terug naar huis.
Zo gaat het elke dag zo'n beetje. Het is echt heeel anders dan in Nederland maar ik vind het wel wat hebben. Het lijkt een korte dag, want in Nederland ga ik tot 18:00 naar stage, maar ik kom helemaal moe weer thuis, na zo'n dag. Heb ik in Nederland toch wel veel minder.

Ook werken ze hier met een super face, good face, warning face en een thinking chair face. Dat houdt in : Ze hebben allemaal een knijper met hun gezicht er op, als een kind niet luistert na paar keer gewaarschuwd te zijn of hij/zij hebben andere kinderen pijn gedaan (het ligt een beetje aan de situatie) dan wordt de knijper op een ander bordje geplaatst. Zodra het bij de thinking chair is, dan moet het op een stoel zitten en nadenken over wat hij/zij gedaan heeft. En krijgt het kind aan het einde van de dag geen sticker. Alle kinderen krijgen namelijk een sticker als ze naar huis gaan.

Ik hoop dat jullie nu een beetje hebben kunnen inbeelden hoe mijn stage dagen hier zijn.

En ik ben nog steeds erg blij dat ik nu op een andere groep zit, met hele lieve kinderen en begeleidsters.

P.s. Er zijn foto's toegevoegd...

Ciao Ciao :)

1. Harma Rozema:
    20 november 2017
    Leuk om weer mee te mogen lezen lisa ...en wat een verschil net hier ,toch hele andere regels en belevingen.

Geniet nog van je laatste dagen..
    Succes
    Harma
  2. Griet Holtrop:
    20 november 2017
    He Lisa wat leuk om dit te lezen. Toch heel anders dan bij ons hé, vooral ook dat eten.
    En onze kinderen hebben geen uniform en lopen ook nooit in een rij. Leuke foto's heb je gemaakt trouwens. Wij hebben net de intocht van Sinterklaas (Dokkum) achter de rug. De kinderen waren bij ons vandaag reuze druk. Je komt al bijna weer thuis. geniet nog van je dagen dat je op malta bent. Het weer is hier echt nat en winderig. Daar zal je straks wel aan moeten wennen. Groetjes van mij.
  3. Mieke Muilwijk:
    20 november 2017
    En ze dragen uniformpjes zo te zien?
    Leuk dat jij dit allemaal zo beschrijft.
    Geniet er nog van.
    Hartelijke herfstgroet van Alfa.
  4. Ellen Veenstra:
    20 november 2017
    Hoi Lisa, leuk om even te lezen hoe een dagje stage gaat op Malta...anders dus! Ben wel even benieuwd hoe het gaat met de taal. Ik lees al wel Engelse woorden in jouw blog , spreek je nu ook vloeiend Engels? Veel plezier nog de laatste weken, geniet vooral van het weer want dat is hier vandaag om te huilen, zoveel regen!!! groetjes, Ellen
  5. Hilda Veenstra:
    Hoi dappere dochter,
    Ik zat al een tijdje te wachten op jouw blog. Je had ons natuurlijk wel van alles verteld over je stage, maar dit maakt het nog sprekender.
    Over een kleine twee weken kom je weer thuis.
    Bij ons is het aftellen begonnen.
    De belevenissen op Malta zul je nooit vergeten. Kijk nog maar even goed rond. Ruik en proef de sfeer. Bezoek de plaatsen die je nog wilt zien, het kan nu nog.
    tot gauw!!
  6. Judith Veenstra:
    21 november 2017
    Hoi Lisa,
    Wat leuk om te lezen hoe een stage dag eruit ziet op Malta.
    Toch heel anders dan de kinderopvang in Nederland.
    Mooie ervaring voor jou.
    Geniet nog van je laatste dagen op Malta
    En dan tot gauw in het grijze, miezerig natte Grûnnen...